Salvador Dalí (1904-1989): Aranykor

Képző

A művész születésének századik évfordulóján világszerte számos retrospektív tárlat emlékezett meg a modern művészet egyik leginnovatívabb alakjáról. A hazai közönség eddig jobbára ismeretlen oldaláról ismerheti meg a virtuozitásáról rajzi műfajokban is tanúbizonyságot tevő Dalí-t, s a kiállítás egyben lehetőséget teremt az életmű egészének árnyaltabb áttekintésére.
A "század zsenijének" grafikai, illusztrációs munkássága kevéssé ismert a nagyközönség és a rajongók körében. A bambergi Richard H. Mayer magángyűjtemény, amely először Budapesten kerül múzeumi bemutatásra, Európa egyik legjelentősebb Dalí-gyűjteménye. Míg Salvador Dalí festményeit, az elolvadni látszó órák, lángoló zsiráfok, hosszúlábú elefántok képi világát mindenki jól ismeri, a festő más típusú művészi tevékenysége, így rajzai, grafikái, illusztrációi érdemtelenül háttérbe szorultak.
 
A festészet mellett a világirodalmi témák illusztrációi is rendkívül fontos szerepet játszanak Dalí művészetében. Ezek nem a hagyományos értelemben vett könyvillusztrációk, hanem az irodalomtörténet jelentős szövegeinek Dalí-féle "paranoia-kritikai" újraértelmezései. Az újraértelmezés a könyvek külső formájának átdolgozásától sem riad vissza, melyeknek a mester nemritkán szokatlan formákat kölcsönöz. 'Könyv-objektjeivel' ('livre-objets') Dalí mind a formaalakítás, mind a díszítés tekintetében új irányt szabott a 20. századi könyvművészetnek. A könyvek díszítéséhez drágaköveket, féldrágaköveket használ, a kézzel megmunkált pergamenlapokra gyémánt és rubint tűkkel rajzol.
A Műcsarnokban látható, általa illusztrált világirodalmi művek között vannak az erotikus, vagy inkább pornográf irodalom "gyöngyszemei", Casanova emlékiratai, Sade márki elbeszélései, de olyan híres gyermekkönyv-illusztrációk, mint az Alice csodaországban című könyvhöz készült rajzok is.
 
A kiállítás egyik különlegessége a Dalíra nagy hatást gyakorló Sigmund Freudról, a pszichoanalízis atyjáról készült portré, s Freud műveinek egy kései, a hetvenes években készült luxuskiadása, amelyen Dalí rendkívüli odaadással dolgozott. Freud meglehetős fenntartásokkal viszonyult a szürrealistákhoz, egyedül Dalít tartotta nagyra közülük mint olyan művészt, aki a pszichoanalízis által feltárt módszerek alkalmazásával a legközelebb került az emberi tudattalan tartalmainak feltárásához.
Dalí a szürrealizmus két nagy irányzata (automatizmus - önműködő írás; onírizmus - álomképszerűség) közül mindkettőt művelte. Salvador Dalí titkos élete-című írásában leírja, hogyan igyekezett kikényszeríteni az ihletet, majd hogyan vizualizálta álomszerű látomásait, amikor az ágyával szemben elhelyezett vásznon próbálta felidézni álmainak képeit. Azonban nem teljesen engedte át magát az álomlátomásoknak, műveiben a valóság és a képzelet határán kalandozik, hogy a csodát és a titokzatost keresse.
 
Dalí fantasztikus intellektusa, gúnyos humora, erotikus témái, vízionárius stílusa, excentrikus személyisége tükröződik valamennyi alkotásában, így grafikai munkáiban is. Képzelete könnyedén és túláradóan működött, átlényegített a tárgyakat saját logikája szerint. Számos tárgyat, motívumot álmodott meg, amelyek inkább megfestett, mintsem megvalósított volna (puha órák, húsba illeszkedő fiókok és mankók, elfolyó csontok, stb.). Dalí szürrealista médiumként eresztette át magán az ihlető forrásként kezelt szépirodalmi alkotásokat, és csak azokkal foglalkozott a megjelenítés szintjén, amelyek szimbolikus, pszichológia jelentőségű elemeket hordoznak.
 
Salvador Dalí (1904-1989)

1904. május 2.-án született Figueresben (Katalónia), Spanyolország, egy jegyző gyermekeként. A család előző gyermekét, aki 21 hónapos korában meghalt, szintén Salvador-nak hívták, és édesanyja az ő reinkarnációjának tekintette Dalí-t.

1910 megkezdi az elemi iskolát, a képzőművészettel való találkozása reprodukciók formájában, pl. az iskola falain Millet Angelus-a kép látható

1916 gimnáziumi tanulmányai, az impresszionistákért rajong

1918 a figuerasi színházban bemutatott kiállítása felkelti a kritikusok figyelmét

1919 a helyi lapban publikációi jelennek meg régi mesterekről, verseket ír

1921 meghal édesanyja, Dalí beiratkozik a madridi San Fernando Művészeti Akadémiára, megismerkedik Federico García Lorcával és Luis Buntilde;uel-lel

1923 konfliktusa támad tanáraival, nyugtalanságot kelt a diákok között, majd megszakítja tanulmányait a madridi akadémián. Ugyanekkor politikai okokból 35 nap elzárásra ítélik Geronában.

1925 Dali García Lorcával Cadaquesben tölti a nyarat, novemberben bemutatkozik első önálló kiállításával a barcelonai Dalmau galériában

1926 Párizsba megy, ahol találkozik Picasso-val. Végleg eltávolítják a madridi Művészeti Akadémiáról.

1927 februárjától októberig katonai szolgálatát tölti, megjelenik Saint Sebastian című írása

1928 Lluís Montantilde;yával és Sebastía Gasch-al megírják a "Sárga manifesztum"-ot

1929 Dalí Buntilde;uellel leforgatja az Andalúziai kutyát, amelynek hatására a párizsi szürrealisták köre megnyílik előtte. Párizsban megismerkedik Miró-val, Tristan Tzara-val és Paul Éluard-al.
Az év nyarán beleszerelmesedik Gala-ba, Éluard feleségébe, ami miatt apja megszakítja kapcsolatát vele.

1930 a paranoia-kritikai módszer megszületése. Port Lligatban Dalí megvesz egy halászkunyhót, Galával itt tölti az év nagy részét. Buntilde;uellel közös filmjük az Aranykor létrehozása, a film bemutatóján a mozit szétverik

1931 a Szerelem és emlékezet című írás megjelenése az Éditions surréalistes-sorozatban

1932 Dalí részt vesz a szürrealisták első Egyesült Államok-beli kiállításán, a Babaouo forgatókönyve

1933 A szecessziós építészet hátborzongató és ehető szépségéről címet viselő cikke a Minotaure-ban

1934 Tell Vilmos mítosza, Dalí kiállítása New York-ban

1936 a spanyol polgárháború kitörése, Dalí a Time magazin címlapján

1938 Londonban találkozik Sigmund Freuddal

1939 Dalí szakít a szürrealistákkal és André Bretonnal, aki egy anagrammában "Avida Dollars"-nak nevezi. Az USA-ban megjelenteti A képzelet Függetlenségi Nyilatkozata és az embernek az őrültségre való joga című írását. A Bacchanália /NY Metropolitan/ című balett librettója és díszlete (koreográfia: Léonide Massine).

1940-48 Dalí és Gala az Egyesült Államokban (Virginia, Kalifornia, New York). Szerteágazó tevékenysége kiterjed a balett, a film, a divat, az ékszer, az illusztráció, a reklám köreire.

 
1941 Miróval közös kiállítása a new yorki Museum of Moder Art-ban, valamint más USA-beli városokban

1942 megjelenik önéletrajzi írása The Secret Life Of Salvador Dalí / Salvador Dalí titokzatos élete-címmel

1944 díszlettervek Hitchcock Spellbound /Megbűvölt c. filmjéhez

1946 rajzokat készít egy Walt Disneyvel közös rajzfilmhez

1948 Amerikában megjelenik az 50 Secrets of Magic Craftsmanship / Ötven mágikus titok

1949 Dalí-t audiencián fogadja XII. Pius pápa. Díszletet tervez Peter Brooknak és Lucino Viscontinak

1951 közzéteszi a Mágikus manifesztumot, korpuszkuláris korszakának kezdete

1952 a nukleáris misztika kezdete, kiállítások Rómában és Velencében

1953 előadása a Sorbonne-on A paranoia-kritikai módszer fenomenológiai aspektusai-ról

1957 a Pages Choises de Don Quichotte de la Mancha-ciklus első litográfiái, innovatív-avantgárd technikák pl. a Dalí által kifejlesztett bulletizmus) felhasználásával

1958 Paul Eluard halála után Dalí és Gala egyházi házasságot köt egy kis pireneusi faluban

1962 barátja és monográfusa Robert Decharnes megjelenteti a Dalí de Gala-t

1963 megjelenik a Millet "Angelus"-ának tragikus mítosza című írás (magyarul is olvasható!)

1964 Dalí kiadja az Egy zseni naplójá-t, első retrospektív kiállítása a tokiói Seibu Múzeumban

1969 Dalí megvásárolja Galának a Geronához közeli Púbol-kastélyt

1971 Clevelandben megnyílik a Salvador Dalí Museum (E. és A. Reynolds gyűjteményéből), amely később áttelepül a floridai Saint Petersburgba

1974 a Teatre Museu Dalí megnyitása Figuerasban

1978 a párizsi Académie des Beaux-Arts tagjává választják

1979 nagy retrospektív Dalí-kiállítás a párizsi Centre Pompidou-ban, és Londonban a Tate Galleryben

1980 Dalín a Parkinson-kór jelei mutatkoznak

1982 június 10-én Port Lligat-ban meghal Dalí múzsája és örök szerelme, Gala.

1983 Dalí megfesti utolsó festményét: A fecskefarok- címmel. Megjelenik a Dalí-parfüm. Retrospektív kiállítása Madridban és Barcelonában

1984 a púboli kastélyban tűz üt ki, Dalí súlyos égési sérüléseket szenved

1989 január 23-án hunyt el Figuerasban, a Teatre Museo Dalí-ban, amelynek egyik oldalszárnyában (Torre Galatea) töltötte élete utolsó napjait egy betegápoló nővér és régi barátja, Robert Descharnes fotográfus társaságában. Hagyatéka a Spanyol Királyságot és Katalónia önálló tartományt gazdagítja.
Dalít saját múzeumában helyezték örök nyugalomra, és nem Gala mellé temették a púboli kastélyban épített kettős sírboltba, ahogyan azt korábban áhította.

Fotó: Szél Felicia