A magyar karóra - BECSEI ÁRON

Egyéb

becseiaron_fidelio.jpg
Becsei Áron

2009 áprilisában beválasztották az AHCI (Horological Academy of Independent Creators) szövetségbe. A független órások akadémiáját 1984-ben alapította Svend Andresen és Vincent Calabrese, azzal a céllal, hogy egy szervezetbe gyűjtsék a világ művészi órakészítőit. Az AHCI mindössze 31 tagot számlál, akik között egy magyar tagot találunk, Becsei Áront. A harmadik generációs budapesti órásmester 2005-ben hívta fel magára a figyelmet, amikor a nemzetközi szervezetnek bemutatta Tourbillon No.1 nevű asztali óráját, valamint a világ legkisebb ingaóráját, a Miniature Zapplert. Óráit Bexei márkanéven forgalmazza.

- Beválasztották az AHCI, a független órások akadémiájának tagjai közé. Mivel bizonyította rátermettségét? 

- 2005-ben mutattam be az AHCI elnökségének a Tourbillon No1. asztali órámat, aminek alapján tagjelölt lettem. A taggá válás feltétele, hogy legalább két kiállításon meg kell jelenni az AHCI-vel, illetve új kreáció(ka)t bemutatni. Ezt a Primus karórámmal maximálisan teljesítettem, így 2009-ben egyöntetűen taggá választottak.

- Mikor lett egyértelmű, hogy folytatja a családi hagyományt?

- Bár gyerekkoromban órák vettek körül, és édesapám, illetve nagyapám egész életét ennek szentelte, először talán úgy tizennyolc évesen kezdtem el tudatosan az órák iránt érdeklődni. Biztos vagyok abban, hogy az órák iránti szenvedély és érzék genetikailag kódolva mindig is ott volt bennem, de az is valószínű, hogy ha a család férfitagjainak élete nem e körül forgott volna, akkor ez a vonzalom nem tudott volna kibontakozni.

- Mi motiválta, hogy az órajavításon túl belevágjon az órakészítésbe?

-  A javítások és felújítások kapcsán rengetegszer kellett hiányzó alkatrészeket pótolnom, méreteiket kiszámolnom, megterveznem, majd elkészítenem. Egy idő után felismertem, hogy ha bármilyen alkatrészt el tudok készíteni, akkor talán egy teljesen saját tervezésű óra is sikerülhet. Így  elhatároztam, hogy elkészítem a világ legkisebb ingaóráját, a Miniature Zappler órámat. Ez nagy lökést adott, lett bátorságom hozzáfogni a bonyolultabb tourbillonos asztali órámhoz. A készítése során szerzett sok tapasztalat felhasználásával pedig megszülethetett  Primus karórám is. 

becseiaron-tourbillon_ujra.jpg
 

 

- Hogyan jellemezné a Primust? 

-  Amiben a Primus a világon egyedülálló, az a kizárólag hagyományos rubincsapágyakat alkalmazó háromtengelyes tourbillon szerkezet. Ennek a rendszernek a súlya mindösszesen 1,5 gramm (arany fogaskerékkel együtt)! Ezen kívül különlegesen magas színvonalú az alkatrészek kivitelezése, és az anyagfelhasználásnál is a maximumra,  főként a nemesfémek alkalmazására törekedtem.

- Mennyi idő alatt készítette el a Primust?

- Kicsit több mint fél év tervezés után születtek meg a karóra tervei, másfél évvel később pedig elkészültem magával a karórával. A részletes tervek alapján először a szerkezetet állítottam össze, az alkatrészeket egyesével elkészítettem, illesztettem századmilliméter pontossággal egymáshoz. Végül 2008 karácsonyán,  24-én délután indult el a kis tourbillon szerkezet és vált egyértelművé, hogy amit "papíron" megterveztem, az működőképesen kivitelezhető a valóságban is.

- Mennyire fontos az óra formája?

-  Az óra formája nagyon fontos, hiszen ez az, amit először meglát az ember, és ami alapján ítél. Ez viszont nem csak külcsín, hiszen a forma már önmagában is tartalmaz elrendezés és méretbeli kötöttségeket a szerkezet méreteire és alakjára vonatkozóan, ami fordítva is igaz.  A karóra tervezésnél pont az a nehéz, hogy viszonylag igen pici helyre kell bezsugorítani egy komplett, működőképes szerkezetet, megtalálva az összhangot elegáns és különleges között. Én általában egy összképet álmodok meg az óra  funkcióival együtt (itt még csak a képzelet szab határt a formának), és ez alapján kezdem meg a tervezést.

- Most min dolgozik?

-  Év vége felé lesz publikus az új Bexei karóra-sorozat, aminek három modellje 2010 elejétől lesz elérhető. Az egyik ebből egy különleges tourbillon szerkezettel lát majd napvilágot, amiről - a szabadalmaztatás miatt - még nem szeretnék részleteket elárulni.