Szerkesztett képzelet

Egyéb

     Shen Wei a XXI. század expresszív alkotója. A világot szemlélve minden azonnal, átlényegülve épül be gondolataiba. Nem pillanatnyi helyzetjelentésekkel reflektál a minket körülvevő valóságra (ahogyan azt a legtöbb alkotó teszi), hanem ennél sokkal összetettebb, szövevényesebb, időben és térben kiterjedtebb lenyomatot képes alkotni a külvilágról. Ehhez minden létező színházi eszközt, szcenikai megoldást felhasznál, szigorúan a minimál-art határain belül maradva.

     A Kínában született és pályáját is ott kezdő koreográfus számos nemzetközi elismeréssel büszkélkedhet. A Nikolais Loui Dance Lab 1995-ben ösztöndíjjal jutalmazta munkáját, ezután Shen Wei New York-ba költözött, majd 2000-ben megalapította saját társulatát, a Shen Wei Dance Arts-ot. Az együttes számára 2002-ben készítette el - a MÜPÁ-ban, most az est első felében színre kerülő - Tavaszi áldozat (Rite of Spring) előadását. A klasszikusnak számító Bejárt-koreográfián kívül megszámlálhatatlan feldolgozást (pl. Bozsik Yvette Társulat, Szegedi Kortárs Balett) megélt műre szerkezetileg szépen strukturált, egységes látványvilágú előadást komponált az együttes-vezető.

  Sztravinszkij zenéje ezúttal mindössze egy hangszeren, zongorán szólal meg, felvételről, Fazil Say előadásában. A színpad egyetlen dísze a műalkotásnak is tekinthető balett-szőnyeg, amely - éppen az expresszionizmus korában divatos- a negyvenes években uralkodó absztrakt festészet non-figuratív képeire emlékeztet. Szürke, fekete, fehér és halványkék vonalhálós és körkörös, elmosott vonalú mintázatával mintha Kandinszkij fekete-fehér reprodukcióját láthatnánk. Az egyenként színre lépő táncosok e formákat követik mozgásukban és jelmezükben is. Köztük kevés a kapcsolat, gépiesen precíz (kevés klasszikus elemmel vegyített kortárs) mozgásuk, jelenlétük arctalan. Egyetlen kontakt-pillanata sincs az előadásnak, mely által elidegenítő, falanszteri hangulat lengi be a színpadot. Rideg világ ez, melyben a tavasz csupán utópia. A Lábán-módszer összes lehetséges formáját, módszerét alkalmazza a koreográfus; s a véletlenszerűségen alapuló térhasználat, a továbbadott mozgások, az ismétlődő elemek, a fokozódó szerkezeti építkezés mind erősítik ezt a tudatos elidegenítést. Szabadon asszociálok: szétfutó, gördülő esőcseppeket látok már a táncosok helyett. És a líra, az élet szépségére való utalás váratlan hatásból érkezik e rideg világba: a zenei szünetekben a lábak súrlódó zaja madárhangra emlékeztető akusztikai hatást produkál.

   Shen Wei szárnyaló fantáziájú, ám tudatos alkotó, aki képzeletének szürreális vízióit, szüleményeit kordában tudja tartani és keleti önuralommal, művészien visszafogott képekké redukálja színpadi világát. Ő maga nemcsak koreográfusként, hanem festőként is tevékenykedik, így nem meglepő, hogy az A hajtogatás (Folding) című előadásában a mozgás háttérbe szorul, a színpadot az erőteljes vizuális hatások és - a képzőművészet és a mozgásművészet határán mostanában megjelenő- installáció-szerű kompozíciók uralják. Mintha egy kiállítás képeit látnánk, úgy változnak a lassan mozduló jelenetek a színpadon. A Folding-ban hatványozottan jelenik meg a kultúrák és a koreográfus életében megélt élményeinek művészi keveredése. Vörös uszályos bársonyszoknyát viselnek Shen Wei fehérre mázolt testű, megnyújtott koponyájú, nemtelen, ám mégis fenséges lényei. Sikló mozgásuk az orosz táncosnők "gurulására" emlékeztet, elhelyezni őket azonban sem térben, sem időben nem lehet. Némi támpontot esetleg a hátsó fal borítása jelenthet, mely Ba Da Shan Ren, 18. századi kínai festő festményét ábrázolja, víz alatti világ hangulatát keltve. Ezt erősíti a színpad első részén himbálózó, felfüggesztett hal is, és a zuhanó-fényben zajló, intenzív karmunkával hullámzó hatást keltő csoporttánc is. A Butoh meditatív introvertáltsága jelenik meg a fekete-sziámi alakok színrelépésével. Lényeges jelenet a színpad bal első sarkában fénykörrel kiemelt férfiszóló. Az alsó test szinte teljesen statikus, minden belső rezdülést a felső test mozgásai közvetítenek érzékenyen. Most látszik csak igazán, hogy Frenák Pál a Mennono-val és Bozsik Yvette az EMI-vel egészen jó úton járt, amikor a lélek mélységeit kutatta a távol-keleti tánc meditatív ösvényein. A Folding befejezése is hatásos, a halványodó ellenfényben a távolodó táncosok, mintha lépésről lépésre emelkednének a magasba (voltaképpen az időközben megnyitott hátsó díszletfal lépcsőin lépdelnek felfelé.)

    Shen Wei két, Magyarországra hozott munkája nem cselekményes előadás, sokkal inkább az érzékekre ható darab, mely a néző számára meghagyja a befogadás intuitív lehetőségét.