A látványtervezőket és látványos tudományos filmeket megmérettető fesztivál fődíját a Club Zéró (Club Zero) című film nyerte el. Második helyezett lett Prikler Mátyás Hatalom című filmje, amelynek látványtervezői Nyitrai Anna és Michal Lošonský.

A harmadik díjat a Berlinale versenyprogramjában bemutatkozó Ingeborg Bachmann Utazás a sivatagba című film látványtervezéséért ítélték oda Su Erdt látványtervezőnek. A látványos tudomány elnevezésű versenyprogram fődíját megosztva kapta a Dan Dinu Vad Románia (Wild Romania) című, Románia természeti szépségeit bemutató filmje, valamint Volker Schlecht A várakozás (The Waiting) című munkája. A legjobb diákfilmért járó díjat Dóczé Péter Szülői útmutatás című filmje kapta. A díjakat a Szolnoki Galériában adták át.

Az európai nagyjátékfilmes versenyprogram zsűritagjai Joseph Hodges brit látványtervező, Gózon Francisco magyar operatőr és Tóth Barnabás filmrendező voltak. A versenyprogram nyertese Jessica Hausner rendező Mia Wasikowska főszereplésével készült Club Zéró (Club Zero) című filmje, amely a fesztivál fődíját, a legjobb látványtervezésért járó díjat vihette haza, amit a látványtervező, Beck Rainford személyesen vett át Szolnokon. A cannes-i filmfesztivál egyik legmegosztóbb alkotását itthon a szolnoki fesztiválon láthatta először a közönség. A zsűri indoklása szerint a film fontos és aktuális társadalmi témákat érint, melyeket a látványra támaszkodva fejt ki. A díszletek gazdagságán és ridegségén keresztül bontakozik ki a főszereplők jellemrajza és viszonyrendszere. A Nemzeti Filmintézet által felajánlott díj értéke 1,1 millió forint.

A Hajdu Szabolcs főszereplésével készült Hatalom című film alkotói a zsűri indoklása szerint a rendelkezésre álló forrásokat következetesen és kompromisszumot nem ismerve varázsolják vászonra a történetet. A szinte fekete-fehérre redukált, térben és időben meghatározhatatlan világ egységes és ízléses. A film látványtervezői Nyitrai Anna és Michal Lošonský. A Nemzeti Filmintézet által felajánlott díj értéke 700 ezer forint.

A harmadik díjat az Ingeborg Bachmann Utazás a sivatagba című film látványtervezéséért ítélték oda Su Erdt látványtervezőnek. A film minden kockájából árad a kifinomult ízlés és a pontos, szigorú helyzet megfogalmazása. Látványában minden beállítás esztétikai örömet okoz. Elegancia, korhűség és sokszínűség jellemzi az egész produkciót – indokolta a háromtagú zsűri a döntést. A Nemzeti Filmintézet által felajánlott díj értéke 550 ezer forint.

Külön dicséretben részesítette a zsűri A nyár első hava (First Snow of Summer) című osztrák film látványtervezőjét, Enid Lösert.

A magyar, a tudományos és a diákfilmeket Molnár Attila Dávid természetfilm-rendező, Solymosi Katalin növénybiológus, és Gelley Bálint animációs rendező zsűrizték.

A Látványos tudomány versenyprogram első helyezett díját megosztva kapta Dan Dinu Vad Románia című filmjéért, amely a zsűri értékelése szerint egy professzionális, lélegzetelállító klasszikus természet-dokumentumfilm, amely mélyreható, változatos és érdekes áttekintést nyújt Románia természetéről és élővilágáról. Igazi imázsfilm Romániáról, potenciális kasszasiker, amely visszacsábíthatja a moziba a természetfilmeket szerető közönséget. A zsűri különösen nagyra értékelte a csúcsragadozókat ábrázoló képeket.

Szintén első helyezett lett Volker Schlecht A várakozás című animációs dokumentumfilmje, amely az értékelés szerint egy rendkívül progresszív, nem szokványos és paradigmaváltó alkotás, köszönhetően a Közép-Amerikából származó trópusi esőerdőkből békákat kiirtó láthatatlan chytrid gombákról szóló krimiszerű narratívának. A Nemzeti Filmintézet által felajánlott díjak értéke 500–500 ezer forint.

Második helyezést ért el Chilton Flóra Még emlékszem című rövidfilmje. A professzionálisan elbeszélt orvosi dokumentumfilm a tinédzser lány, Dorottya és családja sorsát követi nyomon a gerincferdülés elleni küzdelemben, a rettegett és bonyolult gerinckorrekciós műtéttől való félelemtől a testi és lelki gyógyulás felé. A film érzékletesen mutatja be a szülők feltétlen szeretetét és támogatását, az egészségügyi személyzet és a család közötti rendkívül erős érzelmi köteléket és bizalmat. A díj értéke 250.000 forint.

Megosztott harmadik helyezés kapott Jakub Vágner és Jakub Vomáčka Mielőtt eltűnnek című filmje. Az alkotás egzotikus és egyedi betekintést nyújt egy amazóniai törzshöz tartozó család életébe. A Föld legtávolabbi területeire vonzza a nézőket, és egy eltűnő kultúra talán utolsó pillanatait ábrázolja, mielőtt civilizációnk elfoglalja területeit, elpusztítva élőhelyeiket és kultúrájukat.

Szintén harmadik díjban részesült a Csendes Pandémia Globális küzdelem az antimikrobiális rezisztencia ellen című film. Michael Wech tudományos dokumentumfilmje az emberi egészség egyik legfélelmetesebb és kevésbé ismert veszélyével foglalkozik: a baktériumok és gombák által szerzett antimikrobiális rezisztenciával. A film felhívja a figyelmet az általunk alkalmazott, fenntarthatatlan mezőgazdasági gyakorlatokra, amelyeket az állattenyésztésben és a növénytermesztésben alkalmazunk. A megosztott díjak értéke 100–100 ezer forint.

Dicsérő oklevélben részesítették Kubát Rita Máté című munkáját. A televíziós dokumentumfilm a tinédzser fiú, Máté kálváriáját mutatja be, akinél ritka központi idegrendszeri (gerincvelő-) daganatot diagnosztizáltak. A családi dráma rendkívüli módon mutatja be az orvosszakértőkből álló csapat hősies helytállását és a rehabilitáció utáni pozitív hozzáállást.

A diákfilmes kategória győztese az idei Dargay Attila-díjas alkotó, Ivády Tamás Örökrész című animációs filmje, amelyben az egyéni látásmódú rendező rendkívül finoman, de mélységében ábrázolja szeretteink elvesztésének fájdalmát, pótolhatatlan hiányukat, továbbá a hátrahagyottak egyetlen örökségét és vigaszát: a szeretet és gondoskodás generációkon átívelő erejét. A Nemzeti Filmintézet által felajánlott díj értéke 450.000 forint.

Második helyezésben részesült Zupkó Krisztina és Biri Máté Vörös út című dokumentumfilmje, amely Viktor, a mátraaljai indián mindennapi, egyben mégsem mindennapi (és semmiképpen nem hétköznapi) életébe enged bepillantást. Rendkívüli érzékenységgel és aprólékossággal ábrázolják a különcnek tűnő, de végtelenül tiszta embert, életformát és hitvilágot. Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen végzett alkotókat 250.000 forint díjjal jutalmazták.

A megosztott harmadik helyezésben részesült Paula Wilczyńska Waft című művészi diákfilmje egy elvesztett testvér gyászolási folyamatáról szól.

Szintén harmadik helyezést ért el Palotás Adél Ligths című animációs kisfilmje. A puritán képi világ és ábrázolás kiemeli a megjelenő egyetemes ellentéteket, miközben a fogyasztói társadalom fenntarthatatlanságát és a részben divat diktálta értelmetlen környezetpusztítást is átütő erővel ábrázolja, ám képi metaforák egész sorával, mesterien alkalmazott filmnyelvi eszközökkel azt is üzeni, hogy van fény az alagút végén.

Dicsérő oklevélben részesítette a zsűri Danilo Stanimirović dokumentumfilmjét, amely érzékenyen ábrázol egy érzékeny társadalmi témát, a tehetetlen és végtelenül kiszolgáltatott serdülő lányok és fiatal nők helyzetét a prostitúció kapcsán. Külön erénye a filmnek, hogy többnyire csak apró gesztusokkal, mozdulatokkal jeleníti meg az estére induló nők feszültségét, félelmeit, de rendkívül jól megragadja az állandóan nyomasztó hangulatot is.

A határon túli és hazai magyar alkotók számára meghirdetett versenyprogramban a különdíjat olyan pályaművek kapják, amelyek a médiatudatosságot, média-írástudást, médiaértést fejlesztik, az online lehetőségek kihasználását támogatják, ezzel párhuzamosan pedig az online veszélyekkel szembeni küzdelmet erősítik. A zsűri tagjai Dudás Viktor filmszakértő, Bajnai Zsolt újságíró és Bojtos Gábor, a Magyar Nemzeti Levéltár főlevéltárosa, médiapedagógus voltak. A hazai és határon túli magyar filmek versenyprogram fődíjasa Tóth Gergely Felzárkózás című filmje. Második helyezett Viplak Bence Timelessness című alkotása, harmadik helyezett Peresztegi Hanna Ki tanul kitől? című munkája lett.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság I. különdíjában részesült Lerner Balázs és Gergely Balázs filmje, a Robot és a mélység. A tudományos dokumentumfilm a barlangok és bányák nem mindennapi kutatásába vezeti a nézőt víz alatti robotok segítségével. A film betekintést nyújt abba is, hogy a kutatók és a mérnökök miként dolgoznak együtt egy csapatban egy olyan robot kifejlesztésén és optimalizálásán, amely képes megdönteni a víz alatti barlangok mélységének világrekordját. A díj értéke 300.000 forint.

Az NMHH-különdíj II. helyezését Kühnel Szabó Anita Apád című animációs filmje kapta, amely elsősorban az érdekes és mély emberi története és üzenetei, a túlvilági utazások között is eredetinek számító alapötlete, valamint a komplex apa-fiú viszony érett alkotókat idéző, részben meseszerű, részben humoros, másfelől pedig bizarr, de egyetemes érvényű ábrázolása miatt emelkedett ki a mezőnyből. A díj értéke 250.000 forint.

Az NMHH-különdíj III. helyezését Králl Kevin Ha egy kék lufi lennél című diák-dokumentumfilmje érdemelte ki, amelyben végigkövethetjük a látássérült Dávid egy (munka)napját, és közben monológja révén megismerhetjük egész élettörténetét, életfilozófiáját és értékes gondolatait az emberi kapcsolatokról.

A diákzsűri díját Szelestey Bianka Pragma című filmje kapta, amely a diákok értékelése szerint a vizuális metaforákon keresztüli kifinomult, ugyanakkor nyers megközelítéséért érdemelte ki az elismerést, amelyet az összetett családi dinamikák és generációs traumák felé tanúsított.

Az idei fesztiválon öt nap alatt közel 200, filmes képzésben résztvevő egyetemista hallgató fordult meg, filmes alkotók érkeztek többek között Csehországból, Ausztriából, az Egyesült Királyságból. A díjak odaítélése mellett a fesztivál több filmszakmai programmal, könyvbemutatóval és kiállításokkal is készült idén, ahol a látványtervezők munkássága, a látványos tudományos filmek, a médiatudatosság témájú és a diákfilmek voltak a fókuszban október 17. és 22. között.

A nyitóképen a 2023-as ATAFF díjazottjai.