2020-ban indult a KMI 12 programotok. Miért vágtatok bele?
Amikor 2020 elején leraktuk a Petőfi Kulturális Ügynökség Kárpát-medencei Programigazgatóságának alapjait, úgy gondoltam, ne csupán kiszolgálói legyünk az irodalmi életnek, de valamilyen formában alakítsuk is. Innen jött az ötlet, hogy olyan programot indítsunk, amely előre kiválasztott alkotók mögé szervezési, marketing- és kommunikációs munkát tesz, hogy segítse írói arculatuk továbbépülését, műveik népszerűsítését, potenciális olvasói körük bővülését.
Ez alapján a program alapvető célja, hogy olyan kortárs alkotókat is megismerhessen a szélesebb közönség, valamint az írókat „mozgató” értelmiségi réteg (tanárok, könyvtárosok, művelődésszervezők stb.), akiket eddig esetleg nem volt módjuk. Így került az első „évad” szerzői körébe nyolc szakmailag már elismert szenior és négy elsőkötetes junior alkotó.
Milyen szempontok alapján választottátok ki a 12 résztvevőt?
Fogas kérdés, mert kismillió szempontot mérlegel ilyenkor az ember.
A kiindulási alap természetesen az irodalmi minőség. A program jellegéből és céljából adódóan pedig az, hogy olyan alkotókra is reflektorfény vetüljön, akikre valamilyen okból kevesebb jut, holott a teljesítményük alapján megérdemelnék.
Mivel a mi küldetésünk a Kárpát-medencei szépirodalom népszerűsítése, igyekeztünk odafigyelni arra is, hogy lehetőleg minél több régió képviseltesse magát az alkotókkal. Továbbá figyelembe vettük a költők és a prózaírók arányát is, és hogy lehetőleg minden nemzedékből kerüljön a programba szerző.
Akadt még több szempont is, de a lényeg az, hogy nem egy hét alatt alakult ki a névsor, hanem jóval hosszabb idejű mérlegelés eredménye. Így váltak ennek a kísérletnek úttörőivé Bék Timur, Bene Zoltán, Iancu Laura, Kürti László, Lövétei Lázár László, Majoros Sándor, Marcsák Gergely, Nagy Lea, Regős Mátyás, Szálinger Balázs, Száraz Miklós György és Zsille Gábor.
A Covid rendesen keresztülhúzta a számításaitokat, nagyon sok rendezvény elmaradt az elmúlt két évben. Kikkel és hová sikerült mégiscsak eljutni?
Bizony, nem volt könnyű az indulás, mert mire az előkészületek után épp kiléptünk volna a fényre, következett a pandémia első hulláma, lebénult minden, otthonról kellett dolgozni, fellépésekről szó sem lehetett. De vettünk egy nagy levegőt, és elhatároztuk, hogy addig sem tétlenkedünk: elkezdünk olyan művészi tartalmakat készíteni alkotóinkkal és a műveikből, amelyek, ha megtaláljuk a megfelelő kommunikációs csatornákat, talán még nagyobb közönséget érhetnek el, mint adott esetben egy-egy fesztiválszereplés.
Valamennyi szerzőnkről fotósorozat készült, erre építve pedig egy promóciós füzet, valamint beindítottuk a KMI Szerzőbár nevű Facebook-oldalunkat, ahová naponta kerültek, kerülnek fel friss tartalmak. Aztán még nagyobb fába vágtuk a fejszénket, és portréfilmeket kezdtünk forgatni az alkotókkal zenészek, színészek, kritikus, grafológus, pályatársak közreműködésével – ezek aztán tavaly a Kultúra.hu-nak is köszönhetően nyilvánosságot is kaptak.
Nagyon jó kapcsolatot alakítottunk ki az Eleven Költők Társasága zenei-filmes alkotóműhellyel, amely megzenésítette költőink egy-egy versét, nem szokványos módon, hanem modern zenei köntösbe öltöztetve. Zenés, illetve összművészeti versfilmeket és videóklipeket is alkottak a verseikből, amely produkciókkal díjakat is nyertek a tavalyi Bujtor Filmfesztiválon és a Kaleidoszkóp Versfesztiválon – de a megzenésített versek anyagából számos koncertet is adtak Kárpát-medence-szerte. A műhely frontemberei Keleti András (Colorstar, Budapest Bár) és Kohánszky Roy (Roy és Ádám).
A prózaíróink két-két novellájából hangoskönyv készült profi színművészek tolmácsolásában és Hegyi Árpád Jutocsa rendezésében. Reprezentatív szépirodalmi antológiát is összeállítottunk a 12 szerző műveiből Bennem a többi címmel; ebben QR-kódok is találhatók, amelyeken keresztül elérhetők az előbb említett multimédiás tartalmak. Az sem mellékes, hogy az ügynökség működtet egy egyre bővülő rezidenciaprogramot, amelynek keretében alkotóink közül többen is elvonulhattak egy-egy város vendéglakásába alkotni, új impulzusokat szerezni.
Aztán tavaly nyáron és ősszel végre fellépéseket is szervezhettünk a szerzőinknek, akik különböző felállásokban megfordultak többek közt Balatonszárszón, Csíkszeredában, Gombaszögön, Kolozsváron, Sátoraljaújhelyen, Szentesen különféle fesztiválokon és könyvvásárokon, valamint a Művészetek Völgyében, az Ördögkatlan Fesztiválon, a Tokaji Írótáborban és Zentán a Memento Filmfesztiválon. Képviseltettük magunkat a vadászati világkiállításon is. A kissé hosszúra sikeredett évadot, amelyet a pandémia miatt 2021 végéig toltunk ki, végül tematikus estsorozattal zártuk a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Melyik eseménynek volt a legjobb visszhangja?
Nem ragadnék ki egyetlenegyet, de a zenei klipeknek nagyon jó volt a fogadtatásuk, megfordultunk velük több televízióban és rádióban is. Nagy köszönet illeti a Kultúra.hu és a Helyőrség.ma folyóiratokat, amelyek hasábjain A hét szerzője rovatban, de azonkívül is egész évben interjúkkal, művek közlésével, valamint a már említett filmes és zenei tartalmak formájában sorra bemutatták és népszerűsítették ezt a 12 alkotót. De köszönet más sajtóorgánumoknak is, amelyek segítettek a program hírét vinni.
Véleményed szerint melyik alkotó profitált legtöbbet a KMI 12-ből?
Nem tudnám megmondani, és talán méréseket is el kellene hozzá végezni, de annyi bizonyos, hogy maguk a szerzők hálásak voltak, amiért ennyit és ennyiféle formában foglalkoztunk velük az elmúlt másfél évben.
Tudnék olyat is említeni, hogy egy-egy szerző a programból merítve ötletet bizonyos elemeket beépít a további önmenedzselésébe. Az is nagy eredmény, hogy az ügynökség Irodalmi Export-Import Programigazgatóságának köszönhetően néhány szerzőnek a közeljövőben külföldön is megjelennek alkotásai.
Hogy a hazai könyveladásukban mérhető volt-e a program elindulása, még nem tudom, de annyi bizonyos, hogy jóval több – több száz – sajtómegjelenést produkált az esetükben, mint amennyi általában lenni szokott. Ha a pandémia engedte volna, akkor ez a személyes fellépésekben is megmutatkozott volna. Minden kezdet nehéz, hát még a nehéz kezdet egy nehéz helyzetben. De folytatjuk a munkát a kollégáimmal.
Mit tanultatok a másfél éves folyamat során? Min változtattok a következő felvonásban, és mit tartotok meg mindenképpen?
Természetesen sok mindent tanultunk, amit kamatoztatni tudunk majd a jövőben, s ha a pandémia engedi, nagyobb fokozatra kapcsolunk végre, és nem csupán a fesztiválokon és könyvvásárokon való részvételre, de például a kulturális intézményekre és az iskolákra vonatkozóan is.
Már kiválasztottátok a 12 új szerzőt, akik a KMI 12 program tagjai lesznek 2022-ben. Kik ők?
Bár már javában zajlanak az előkészületi munkálatok, hosszú mérlegelés után csak nemrég alakult ki a végleges névsor. Programunk idei kiemelt alkotói: Berta Zsolt, Farkas-Wellmann Éva, Fekete Vince, Hász Róbert, Izer Janka, Jánoki-Kis Viktória, Király Farkas, Kopriva Nikolett, Lőrincz P. Gabriella, Nagy Zsuka, Vörös István és Vöröskéry Dóra.
Milyen terveitek vannak idén? Hol és milyen módokon népszerűsítitek majd az alkotókat?
Készülnek az új portréfilmek, a dalok és a klipek, lesz hangoskönyv, antológia is, tehát folytatjuk az építkezést. Szeretnénk újdonsággal is előjönni, de nem szívesen lőném le a poént. Microsite-ot indítottunk a programról való tájékozódás és a szerzőink népszerűsítése céljából, valamint a YouTube-csatornánk mellé rövidesen felzárkózik a Spotify-csatornánk, ahol az eddigieken túl újabb tartalmak is megjelennek majd. Reményeink szerint tavasztól újra lehet fellépéseket is szervezni, és összpontosítunk majd a Petőfi-bicentenáriumra is.
A KMI oldala itt található.
A nyitóképen Zsille Gábor, Luzsicza István, Iancu Laura és Lövétei Lázár László, PIM-est, 2021. december 7. Fotók forrása: PKÜ