Pink Floyd The Dark Side of the Moon.jpg

Játszd le lemezen a hozzátartozód hamvait!

Tovább folytatódnak a The Dark Side Of The Moon évfordulós ceremóniái, amelyek a marketing nagy ünnepei is. Megjelent a Pink Floyd ötvenéves albuma átlátszó kristálykorongon, James Guthrie már ismert remaszterével. A gyűjtői kiadást nevezhetjük úgynevezett picture discnek is, de itt ennél többről van szó.

Először alkalmazta a Pink Floyd az úttörőnek mondható UV-s nyomtatási eljárást, amire azért volt szükség, mert a zenekar audiofil rajongói érzékenyek a hangzás esetleges romlására, és ez sok esetben együtt jár a képek korongra nyomtatásával. Azonban az UV-nyomtatásnak köszönhetően nincs alapzaj a picture discen, amit a The Dark Side Of The Moon új kiadásánál úgy kerültek el, hogy az dupla LP-n jelent meg, és csak az A és a C oldalra került a zene, a B és D oldalakon csak képanyag látható.

Hogy miért kell a világ negyedik legnagyobb példányban értékesített lemezét újra és újra, különböző extrákkal megjelentetni? Nos, a show-nak folytatódnia kell, és amit el lehetett adni egyszer, azt újra lehet pozicionálni, akár színezni is, különösen, ha a szivárvány összes színe megjelenik azon a bizonyos Pink Floyd-prizmán. Az ikonikus borító – amelyet Storm Thorgerson legendás tervezőirodája, a Hipgnosis készített – a popkultúra egyik referenciapontja, a legjobb albumborítók listáján is előkelő helyen szerepel. És akkor nem beszéltünk még arról a nem elhanyagolható tényről, hogy minden idők legjobb lemezei listáin is a legtöbb esetben a legjobb tíz között találjuk.

Az album  prizmája, amely fénysugarakat tükröz a sötétségbe, utalhat a zenekar összetett hangzásvilágára, de beszél a tudomány és a hit közötti titokzatos kapcsolatról is, ugyanakkor forgalomban vannak olyan vélekedések is, mely szerint a lélek sötétjének a metaforája. Meg kell említenünk azt is, hogy nem ez volt az első, hogy szivárványos prizma került egy albumborítóra. Hasonló covert készített a New York-i születésű Alex Steinweiss is, cirka harminc évvel a The Dark Side of the Moon megjelenése előtt. Sokan a lemezborító, az alkalmazott  művészet „feltalálójaként” tartják számon, ugyanis addig jórészt szürke és barna tasakokba csomagolták a lemezeket, amelyeken nem voltak egyedi illusztrációk.  

Steinweiss, a Columbia Masterworks házi tervezője több mint 2000 egyedi covert készített, amelyek nagyban növelték az addig mérsékelten fogyó albumok eladásait. Az egyik ilyen alkotása a Beethoven V. zongoraversenyéhez készült tasakterv. Az alapvetően fekete albumborító egy zongorába hatoló fénysugarat ábrázol, amely szivárványként bújik elő onnan. Mivel a The Dark Side Of The Moon egyik híres dala a pénz hatalmáról szóló Money, talán direkt utalásként is felfoghatjuk a művészet mint üzlet témakörben, amelyet a Pink Floyd alaposan körüljárt az életművében. Ha ezt elvetjük, akkor jöhet a közkeletű történet, amely szerint Aubrey Powell, a Hipgnosis társalapítója, Storm Thorgerson munkatársa egy fizikatankönyvben bukkant rá a fényképre, amely üveg papírnehezéket használt a fénytörés elveinek bemutatására. Thorgerson szerint a műalkotás valójában tisztelgés a Pink Floyd káprázatos fényshow-i előtt.

A popipar egyik nagy trükkje, hogy miképp lehet ugyanazt eladni többször is. Például ott van a különböző formátumok (vinyl, kazetta, CD) megjelentetése, a remaszterizált és a különböző mix verziók újbóli kiadása, de léteznek extrákkal felturbózott, rajongóknak szánt verziók is, és ott vannak a fanatikus gyűjtőket megcélzó különböző színű vinyles ajánlatok is. Akinek ezek sem elég hívogatóak, azokat elkápráztathatják például a Pink Floyd Pulse című CD-jének dobozán a pulzáló piros LED-ek, amivel az volt a gond, hogy a tokba épített elemek körülbelül fél évig bírták, utána ki kellett cserélni azokat. (A későbbi kiadások már villogó LED-ek nélkül kerültek forgalomba.) A The Dark Side  50. jubileumára megjelent egy legújabb újramaszterelt kiadás, egy 1974-es koncert (Live at Wembley), amelyen az album anyaga hallható élőben, és most itt a clear vinyl kiadás is. Jól látható, hogy a Pink Floyd back catalogue ipara mellett ott van az önálló The Dark Side alvállalkozás is.

Aki azt hinné, hogy a színes bakelitlemezek korszaka alapvetően a nyolcvanas években indult – mert például akkor találkozott szürke vagy electric blue színű Depeche Mode-nyomatokkal –, az téved, mert az Electric Light Orchestra 1977-es Out Of The Blue-ja kék színben is kapható volt. Sőt a Krautrocker Faust 1971-es debütáló albuma átlátszó vinlyen került forgalomba, és szintén ehhez az évtizedhez köthető a a Kraftwerk 1978-as Neon Lights című, sötétben világító kislemeze is. Ugyanakkor, ha visszautat keresünk az időben, akkor azt mondhatjuk, hogy már a hatvanas években is alkalmazták a színes technikát a kislemezeken, főleg azért, hogy a rádiós DJ-k figyelmét jobban ráirányítsák egy-egy kiadványra.

Az egyik legelképesztőbb nagyzási hóbort a Tool Fear Inoculum című CD-jéhez kapcsolódik. Amikor kinyitjuk a tasakot, megelevenedik egy monitor, amelyen zenés  videót láthattunk és hallhattunk. A pop történetében volt már olyan, hogy továbbgondolták a hagyományos coveresztétikát, lásd a Rolling Stones Sticky Fingers albumát, amelyen lehúzhattuk a Levi’s farmer cipzárját, de ott van a Velvet Underground bemutatkozó lemeze (szintén Warholtól), amelyen úgymond meghámozhattuk a coveren látható banánt.

A színes lemezek tehát majdnem olyan régiek, mint maga a formátum, a Vocalion kiadó 1917 körül préselte az első színes, rozsdabarna és vörös színű, még 78-as fordulatszámú gramofonkorongokat, és persze ők is csak azért, hogy megkülönböztessék termékeiket a konkurenciától. A harmincas évek elején a Columbia Records egy rövid életű, 78-as fordulatú, kék színű sorozatot nyomott, hogy fellendítse a gazdasági válság utáni eladásokat. Miután a Columbia 1948-ban piacra dobta a 33-as fordulatszámú vinyleket, már az 1950-es években is rengeteg színes korongot, többek között jazz- és gyerekalbumokat jelentetett meg. 

Persze ma is vannak meghökkentően innovatív megoldások, például a brit And Vinyly cég mindent vinylbe présel, folyadékot, virágot, vagy privát szériák esetében akár a hozzátartozók hamvait is. De nekünk már az is bőven elég, ha ezt a bizonyos Pink Floyd-féle prizmát megvilágítja a fény a lemezjátszónk korongján. Főleg, ha a Pro.Ject The Dark Side Of The Moon ihlette, prizma formára vágott lemezjátszóján hallgatjuk meg az albumot.

Ez is érdekelheti

Festményekből lemezborító lesz

Zeus Salas tizenkét lemezborítót készített az Acrylic on Canvas kiadóval való együttműködés során. Ezek az expresszív, performatív gesztusokból felépülő képek el is keltek a The Workshopban decemberben tartott aukción. A Budapesten élő, venezuelai származású képzőművészt kérdeztük.

A magyar poptörténelem ikonikus lemezborítói a Főfotó Galériában

A magyar poptörténelem egykor ikonikus, mára azonban elfeledett lemezborítóiból nyílik Hova lett címmel kiállítás ma a budapesti Főfotó Galériában.

„Dobj fel egy lemezt!”

November elsejéig tekinthető meg a Hova lett? – Kiállítás a magyar poptörténelem legendás lemezborítóiból című tárlat a Főfotóban (Baross utca 10.). A Bikini legendás, 1983-as albumának címét vették kölcsön, stílszerű lett volna ennek az albumnak az eredeti fotóját (Bernáth Sándor képe) is kiállítani, de ezt sajnos nem láttuk. És még sok minden mást sem, mert ez egy kamarakiállítás, ami arra mindenképpen jó, hogy kedvet csináljon a magyar poplemezkiadás 55 éves történetét bemutató nagyszabású tárlathoz.

A fal tövében – Roger Waters 80 éves

Szeptember 6-án tölti 80. életévét Roger Waters brit énekes, basszusgitáros, a Pink Floyd zenekar egyik alapítója.