Jeles napok

Július – Szent Jakab hava – Nyárhó – Áldás hava

Jeles napok

Szent Elek

Elek a középkor egyik legkedvesebb legendahőse volt. Történetét több magyar kódexben megtaláljuk. A Nádor-kódex rövidebbre fogott előadása szerint Elek Euphemianus római patrícius fia volt. Jámbor szülei sokáig gyermektelenül éltek. Amikor embörségöt ért volna, választának neki császár udvarából egy szizet, és neki adák feleségül. Annak utána, mikoron a nyugodalomnak ideje eljött voIna, bemene az szent ifjú az ő mátkájával ágyasházába, holott kezdé űtet tanítani isteni félelemre és szizességnek tartására. Mely tanúságnak utána aranygyűrűjét és vitézi övének csatját, kivel övedözik vala, neki adá tartani, mondván: vedd hozzád ezöket, és tartsd nálad, amíg Úristennek kellemetös.
Elek ezután koldus képében Edessza városába zarándokolt, hol vala mü urunk Jézus Krisztusnap képe, ki nem emböri kéz miatt vala alkotván, gyolcsba szerezvén. Szomorú atyja szolgáit szétküldte a világba, hogy keressék meg fiát. Elek látta őket, de nem árulta el magát. A szolgák visszatértek és jelentették, hogy nem találták meg. Az ő jegyöse kediglen úgy mond vala ő napának: én addiglan, míg az én édességös uram felől hírt nem hallok, miképpen a gerlice, egyedül veletök megmaradok, és veletök lakozom.
Már tizenhét esztendeig szolgált Elek Edesszában, teljesen ismeretlenül Szűz Máriának egyházánál, amikor a Boldogasszony képe megszólalt és azt mondta az őrnek, hogy hozza be az egyházba Isten emberét. Elek megijedt a hirtelen tisztelettől és hajóra szállott, amelyet a szél Rómába sodort.
Elek itt fölkereste atyját és kérte, hogy fogadja be szegényei közé. Nem árulta el most sem magát, nem ismerték föl. Imádsággal, vezekléssel töltötte minden idejét. A szolgák sokszor csúfot űztek belőle. Ismeretlenül újabb tizenhét évig él atyja hajlékában. Érezvén halálának közeledését, papirost, tintát kért, és életét írásba foglalta. Szózat hallatszott az égből, hogy keressék meg Isten emberét: Euphemianus házában lelik meg. Mikor a pápa és kísérete odaért, Eleket már halva találták. Orcája fénylenék, mint Isten angyala.

Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium (részlet)

Zoborhegyi Szent Zoerard-András és Zoborhegyi Szent Benedek

András és Benedek, mester és tanítvány. Nem magyarok, de régi hazánk földjét szentelték meg. Legendájukat rendtársuk, Boldog Mór későbbi pécsi püspök írta meg. A lengyel Zoerárd, magyarosan Szórád hallotta első szent királyunk hírét, hazánkba jött, és András néven a Zobor-hegyi bencés monostorba lépett.
A szkalkai barlangban, Trencsén közelében, a Vág folyó meredek partján remeteéletet élt. Legendája szerint a Zobor-hegyen vette át apátja kezéből azt a 40 szem pálmadiót, amely a nagyböjt alatt egyetlen tápláléka volt: egy nap egy szem. Keményen vezekelt, erdőirtással foglalkozott. Néha annyira elfáradt, hogy elájult. Egy alkalommal az Úr angyala tette szekérre, és vitte vissza barlangjába. Elhagyatottan halt meg, szerzetestársai ráakadva, a nyitrai, Szent Emmerám tiszteletére szentelt székesegyházban temették el.
Barlangját tanítványa, Benedek örökölte, aki nyilván szlovák eredetű volt. A kapott gazdag alamizsnákat mindig a szegények között osztotta szét. Egyszer kóbor rablók támadták meg. Pénzt kerestek, de nem találtak nála. Haragjukban megölték, és a barlang alatt rohanó Vágba vetették (1012?).
A szent remetét hiába keresték. A jámbor hagyomány szerint egy sas vezette őket nyomra, amely állandóan egy helyen lebegett: a Vág vize fölött. Valaki leereszkedett a vízbe. Meg is találta a szent holttestét, a húsába nőtt vezeklőlánccal együtt.
Történt nemsokára, hogy egy haramiát cinkostársai halálra sebesítettek. A barlangban akarták elföldeni. Itt azonban életrekelt és megszólalt: ne fussatok el tőlem, Szent Szórád támasztott föl a halálból az életre. Mostantól kezdve a haramia vezekelt bűneiért a barlangban.
Egy nyitravidéki népmonda szerint a Zobor hegyén lévő barlangnak a nép ajkán Szórád luka a neve. A tornosiak úgy tudják, hogy egy Szórád nevű remete élt benne. Egyszer éppen az aranyát fényesítette, amikor rablók támadták meg. Szórád szökni próbált előlük, amikor egy szikla útját állotta. Csodamódra azonban megnyílt, Szórád pedig keresztülszaladhatott a hegyen.
A Szórád-kultusz hajdani virágzását, nevének kedveltségét a Szórád, Szórády, Szorády, Szóráth, Szoráth, Szórág, Szóláth családneveink is tanúsítják, főleg a közeli Kisalföldön, Zoborvidéken és szórványosan a palócok között.

Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium (részlet)

Füst Milán születésnapja – 1888 – A Digitális Irodalmi Akadémia tagja

FÜST MILÁN (Budapest, 1888. július 17. – Budapest, 1967. július 26.): költő, író, drámaíró, esztéta, a Digitális Irodalmi Akadémia tagja. 
Elszegényedett zsidó kispolgári családban született. 1904-ben tüdőbetegsége miatt Abbáziába került, naplóírásba kezdett; ezt 1944-ig folytatta. 1908-ban megismerkedett Osvát Ernővel, megjelent első írása a Nyugatban. 1912-ben a budapesti egyetemen befejezte jogi és közgazdasági tanulmányait, doktori oklevelet szerzett. Felső kereskedelmi iskolákban tanított, 1918-ban a Vörösmarty Akadémia ügyésze. 1920-ban fölfüggesztették állásából, 1921-ben nyugdíjaztatta magát, életét az írásnak szentelte. 1923-ban házasságot kötött Helfer Erzsébettel. 1928-ban neurózisát fél évig kezelték Groddeck baden-badeni szanatóriumában. 1944–45-ben naplójának nagyobb része megsemmisült. 1947-ben a Képzőművészeti Főiskolán tanított, a budapesti egyetemen az esztétika magántanára lett. 1948-ban Kossuth-díjat kapott. 1950-től íróként öt évig hallgatni kényszerült; engedélyezték viszont, hogy fakultatív előadásokat tartson a budapesti bölcsészkaron. 1960-ban nyugdíjazták.
Noha az irodalom minden ágában jelentőset alkotott, a szélesebb közvéleménytől késve, részben már halála után kapta meg az elismerést Változtatnod nem lehet (1914) című verseskönyve archaikusan stilizált, szecessziósan bizarr szellemvilágával, hosszú soraival látványos szakítást jelzett minden hagyományos poétikával. Boldogtalanok (1914) című drámáját naturalista technikával írta; az ezt követő kisregények a XIX. századi lélektani próza eszköztárát alkalmazták (Nevetők, 1917; Advent, 1920; Az aranytál, 1921).
A 20-as évek közepén fordulat kezdődött pályáján: kibontakozott kezdettől ösztönző létélménye: föloldhatatlan magánya, hontalansága és tiltakozása. Szellemi önarcképét jelenítette meg drámában (Catullus, 1928; Negyedik Henrik király, 1931), versben (Válogatott versei, 1934; Szellemek utcája, 1948) és regényben (A feleségem története, 1942). E regény itthon sokáig visszhangtalan maradt, valódi áttörést csak 1958-i francia fordítása hozott.
1942 után meditatív korszaka következett, indulata rezignációba fordult, tragikus látása elégikusba. Főleg prózát írt, sokat és változó színvonalon: mesét, elbeszélést, öt kisregényt és újraírta korábbi kisregényeit is. Utolsó regénye A Parnasszus felé (1961). Harmadik korszakának legértékesebb művei teoretikus jellegűek. 1948-ban Látomás és indulat a művészetben címmel esztétikai, 1958-ban Ez mind én voltam egykor főcímmel erkölcsfilozófiai nézeteit fejtette ki.
Füst Milán irodalmunk rendhagyó jelensége. Műveit egyetlen élmény, a valóságától elidegenült individuum életérzése ihlette. Mélyen szkeptikus intellektus volt, egyszersmind teljességre törekvő, végletes egyéniség. A gondolkodásból teremtett művészi helyzetet, szemben a tapasztalati valósággal. Kihívóan képzelete valóságát vállalta el írói közegének. A létezés abszurditásának a hiábavalóság biztos tudatában is nekifeszülő erkölcsi akarat pátoszát jelenítette meg művészetével. „Objektív lírára” törekedett, talányos szimbolikájú, mitikussá növesztett versvilágot alkotott. Drámahősei szintúgy lelkük „fantomjaival” küzdenek, objektív szégyenük semmisíti meg őket, az autentikus élet lehetetlensége; az, hogy érzelmi és erkölcsi igényeik összeférhetetlenek. Szépprózája, szemben más műfajaival, oldottabb, improvizatív, realisztikus. Stilizált környezetrajza és a lét föloldhatatlan ellentmondása azonban még konkrét helyzetképeit is meghatározza (Amine emlékezete, 1933; A cicisbeo, 1945). Legnagyobb vállalkozása, A feleségem története egyike a modern irodalom valóságunkkal egyenértékűen sokrétű, sokértelmű mítoszainak. Szokványos féltékenységi történetből teremt fausti művet: üdvösségkeresést és pokoljárást. Létrehozta benne életműve legsajátabb esztétikai minőségét: a fenségest a nevetségessel elegyítő groteszk öniróniát.

(Kis Pintér Imre szócikke alapján: Új Magyar Irodalmi Lexikon, CD-ROM, 2000)

Nagy László születésnapja – 1925 – A Digitális Irodalmi Akadémia tagja

NAGY LÁSZLÓ; írói neve egy ideig F. Nagy (Felsőiszkáz, 1925. július 17. – Budapest, 1978. január 30.): költő, műfordító, szerkesztő. Ágh István bátyja; felesége Szécsi Margit. 
1945-ben érettségizett a pápai református kollégium kereskedelmi iskolájában. 1946-ban az Iparművészeti Főiskola hallgatója, a Dózsa György Népi Kollégium tagja. 1947-ben a Képzőművészeti Főiskola rajz szakos hallgatója, a Dési Huber Képzőművész Kollégium tagja. 1948-ban a budapesti egyetem magyar irodalom–szociológia–filozófia, a második szemesztertől orosz szakos hallgatója. 1949–52-ben írói ösztöndíjjal Bulgáriában járt. 1953–56-ban a Kisdobos szerkesztőségi munkatársa. 1959-től az Élet és Irodalom képszerkesztője, majd főmunkatársa.
Gyermekkori élménye a zárt paraszti világ szokásrendje, természet és ember bensőséges kapcsolata, a pogány kori elemeket is megőrző népi kultúra, az élet minden mozzanatát a természet és közösség rendjének alárendelő szemlélet. Hatott rá a keresztény kultúra, a katolikus liturgia. A paraszti világ közvetlen szemléleti elemeit korai verseiben mitologikus vonásokkal, népi babonákkal, keresztény és folklórmotívumokkal társította (Adjon az Isten, Szentpáli vers, Kiscsikósirató, Csodafiú-szarvas). Első kötetei (Tűnj el fájás, 1949; A tüzér és a rozs, 1951) túlnyomórészt a népi kollégiumokban szerzett élményei hatására keletkezett, a felszabadultság örömét éneklő verseket tartalmaznak (Tavaszi dal, Májusfák). 1949 őszétől a bolgár népköltészettel ismerkedett, és ennek fordításához új költői nyelvet kellett teremtenie. Ekkor kezdte tudatosan tanulmányozni a magyar folklórt. A népköltészet a közösségi szemléletével költői személyiségének ismérvévé tette a cselekvő, küzdő magatartást. A népköltészet tudatosította benne a költői kép erejét, a szó és a tett összefüggését, a költészet cselekvési lehetőségét, az erkölcsi normák szigorúságának igényét, fölszabadította költészetének látomásos-metaforikus karakterét. Ezt társította a szintén tudatosan vállalt magyar költői hagyomány ösztönzéseivel (Balassi, Berzsenyi, Csokonai, Arany, Ady, József Attila és mások), s García Lorca, Jeszenyin, Dylan Thomas, Zbigniew Herbert bensőséges ismeretével és fordításával. Műfordítói munkássága a bolgár és délszláv népköltészetet a magyar kultúrában eleven hatóerővé honosította (Szablyák és citerák, 1953; Sólymok vére, 1960; Babérfák, 1969; Erdőn, mezőn gyertya, 1975).
1952-ben rádöbbent politikai megtévesztettségére, költői karaktere drámaivá alakult; a korábbi daloló versvilág helyén a dér, fagy, hideg, némaság motívumai alkottak összefüggő rendszert. A nap jegyese (1954) és A vasárnap gyönyöre (1956) már azt a költőt mutatják, aki megcsalatottságában élet és halál küzdelmeként éli át a humánus értékek veszélyeztetettségét, s rapszodikus látomásos versekben küzd a lét eszményi minőségeiért (Bolgár-tánc, Anyakép, Víg esztendőkre szomjas, Kinek fáj, emberek). A megoldhatatlan emberi, társadalmi dráma élménye hozta vissza lírájába korai költészetének látomáselemeit, szuverén, nagy látomások formájában is. Így alakította ki a dalformából az epikus számvetés és a lírai megjelenítés egyesítésével sajátos, mitologikus hosszú-énekeit. A paraszti világkép elemeiből épített egyetemes érvényű világképet – tárgyi konkrétumok, gondolati absztrakciók, mitologikus elemek ötvözésével. A Gyöngyszoknya (1953) mitikus-allegorikus látomásában a mindent elpusztító jégverés kapott társadalmi-politikai értelmet, a pusztítással szemben alakította ki a küzdő költői magatartást. A Havon delelő szivárvány (1954) többszólamú életanyag, múlt és jelen, öröm és bánat drámai szembesítésével teremtett egyszerre valóságos és szimbolikus világot, mely a cselekvés, újrakezdés értelmét sugallta. A Rege a tűzről és a jácintról (1956) a sirató és a himnusz társításával történelmi számvetés a magyar parasztság évezredes sorsáról. A hosszú énekek első csoportjával egy időben többrétegűvé, összetettebbé formálta a rövid dalformát is (Romantika nyolc versben, Játék karácsonykor).
Az 1956-os forradalom leverése mélyen megrendítette (Karácsony, fekete glória, Kitűnik származásom, Falak négyszögében). Újabb kötete csak 1965-ben jelent meg (Himnusz minden időben). Verseiben elhatalmasodtak a pusztítás és a halál képei, de példaszerű erkölcsi biztonsággal vette számba azokat az értékeket, melyeknek képviseletére költészete vállalkozott (Ki viszi át a Szerelmet). Sokrétű, gazdag élményvilágot volt képes illúziók nélkül összekapcsolni látomásos-metaforikus dalaiban a remény, a cselekvés elvével (Himnusz minden időben, Tűz, Szárnyak zenéje). A hatvanas évek közepén keletkezett hosszú énekeiben gazdag tárgyi és érzelmi világot szervezett ellentétes irányú részekből álló, drámai karakterű mitologikus versekké. A Búcsúzik a lovacska a humánus értékek pusztulását mutatta meg a technizált világban; a Menyegző a szép és tiszta eszmék nevében, örökké rájuk hivatkozó tomboló silányság félelmetes látomása, leleplezése. A Zöld Angyal a pusztulás és teremtés dialektikáját a paraszti világkép pusztulásra ítélt elemeitől való leszámolás rendjében, a megszüntetve megőrzés értéktanúsításával fejezi ki. A szövetségkeresés érlelte ki a hatvanas évek elején portréverseit is (József Attila!, Bartók és a ragadozók, Csontváry). Ezt a lírai műfajt a Versben bujdosó (1973) és a Jönnek a harangok értem (1978) című köteteiben gazdagon folytatta. Költészetének jellegzetes esztétikai minősége a tragikus és a fenséges, de pályája nemcsak ezeknek összetettebbé válását mutatja, hanem kiegészülésüket is a groteszk, az irónia és a játékosság elemeivel. Önálló ciklusokat épített képverseiből, betűképeiből és vidám üzeneteiből is. A látomásos-metaforikus dalok, rapszódiák, himnuszok, hosszú énekek és portréversek mellett kialakította a három műnem szintetizálásával jellemezhető prózakölteményeit (Vértanú arabs kanca, Jönnek a harangok értem).
Utolsó éveiben a „lehetetlen képviseletében” érezte magát: a tisztaságot, szépséget, tehetséget veszendőnek és kiszolgáltatottnak látta a világban az ő normái szerint. Ezek védelmében alakította ki krónikás, nomád, stigmatizációs és haramia szerepeit (Krónika-töredék, Seb a cédruson, Medvezsoltár, Versben bujdosó).
Díjai: József Attila-díj (1950, 1953, 1955), Kossuth-díj (1966), a Sztrugai Nemzetközi Költőfesztivál aranykoszorúja (1968), Botev-díj (1976).

(Görömbei András szócikke alapján: Új Magyar Irodalmi Lexikon, CD-ROM, 2000)

Wartha Vince születésnapja – 1844

WARTHA VINCE, (Fiume, 1844. július 17. – Budapest, 1914. július 20.): kémikus, műegyetemi tanár, az eozin felfedezője, amellyel a pécsi Zsolnay-porcelángyárat világhírűvé tette. Tanulmányait a budai politechnikumban kezdte, majd a zürichi műegyetemre iratkozott be, ahol 1864-ben vegyészi oklevelet nyert. 1865-ben Heidelbergben Bunsen mellett dolgozott; itt kapta bölcsészdoktori oklevelét. 1865-67 között Zürichben tanársegéd, majd egyetemi magántanár volt. 1870-től 1897-ig a műegyetem könyvtárát is vezette, fejlesztése terén elévülhetetlen érdemei vannak. Az 1909-10-es tanévekben a műegyetem rektora volt. 1912-ben nyugalomba vonult.
A hazai szenek elemzésével elsőnek határozta meg a gázgyártásban hasznosítható szénfajtákat. Ipari- és ivóvízelemzéssel is foglalkozott; vízvizsgálati módszere ma is használatos. Hazánkban az elsők között ismerte fel a fotográfia szerepét a tudományokban; maga is fényképezett és az amatőr fényképészeti mozgalmak támogatója volt. Legjelentősebb felfedezése az agyagiparban a gubbiói fémlüszter-máz évszázadokon át keresett gyártási titkának megfejtése. 1904-ben állami megbízásból újjászervezte a herendi porcelángyárat.

Magyar Szabadalmi Hivatal (Forrás: Évfordulóink 1994. MTESZ; Magyar életrajzi lexikon; MEK)

Július 17-én történt

„Létem ha végleg lemerűlt / ki imád tücsök-hegedűt? / Lángot ki lehel deres ágra? / Ki feszül föl a szivárványra?” 1925-ben ezen a napon született e legendás sorok szerzője, Nagy László, aki nemcsak költő és műfordító volt, de grafikus is.

Nagy László 1961-ben. Fotó: Hunyady József / FORTEPAN
Nagy László 1961-ben. Fotó: Hunyady József / Fortepan

Ünnep

A nemzetközi bíróságok világnapja – annak emlékére, hogy 1998-ban Rómában ezen a napon hagyták jóvá az ENSZ állandó Nemzetközi Büntetőbíróságának (ICC) alapító okmányát, amely Római szerződés (Római Statútum) elnevezéssel került be a nemzetközi jogba.
Az emojik világnapja – 2014 óta ünneplik.
Zoborhegyi Szent Zoerárd-András és Zoborhegyi Szent Benedek ünnepe – a magyar szerzetesről, remetéről, a remeték, szerzetesek és Nyitra városának védőszentjéről, illetve tanítványáról, Benedekről itt tájékozódhatunk tovább.
Szent Elek emléknapja – A középkor kedves legendahőséről többet olvashatunk ide kattintva.

Július 17-én történt

1203 A negyedik keresztes hadjárat során a francia, német és velencei csapatok ostrom alá vették Konstantinápolyt.
1440 Királlyá koronázták I. (Jagelló) Ulászló magyar királyt.
1453 A százéves háború utolsó nagy csatájában Castillonnál a francia csapatok legyőzték az angolokat.
1717 Londonban, a Temzén rendezett hajókázáson bemutatták I. György királynak Georg Friedrich Händel Vízizene című művét.
1821 A Spanyol Királyság átengedte Florida területét az Egyesült Államoknak.
1917 V. György brit király – az első világháború közepén a németes hangzású Szász-Coburg-Gotha-ház helyett – Windsor-házra változtatta a dinasztia nevét.
1918 A bolsevikok kivégezték az utolsó orosz cárt, II. Miklóst és családját Jekatyerinburgban.
1945 Megkezdődött a potsdami konferencia a második világháborút követő politikai rendezés tárgyában.
1955 A kaliforniai Anaheimben megnyílt a Disneyland, a világ leghatalmasabb szórakoztató-központja.
1970 Először lépett fel a Queen együttes ezen a néven az angliai Cornwallban.
1973 Afganisztánban megdöntötték a királyságot, és kikiáltották a köztársaságot.
1975 A Szojuz–Apollo program keretében először kapcsolódott össze szovjet és amerikai űrhajó; a Szojuz–19 és az Apollo–18 dokkolása az űrverseny jelképes lezárását jelentette.
1976 Az Indonézia által megszállt Kelet-Timort Indonézia huszonhetedik tartományának nyilvánította.
1976 Montrealban megkezdődtek a XXI. nyári olimpiai játékok.
1996 Egy New Yorkból Párizsba tartó utasszállító repülőgép rövidzárlat következtében tizenkét perccel a felszállás után az Atlanti-óceánba zuhant; 230 ember vesztette életét.
2013 Nagy-Britanniában életbe lépett az azonos neműek házasodását lehetővé tévő jogszabály.
2014 298 ember vesztette életét, amikor Ukrajna oroszpárti szakadárok által ellenőrzött területéről egy rakéta lelőtt egy maláj utasszállító repülőgépet.
2018 Amerikai tudósok tizenkét újabb holdat fedeztek fel a Jupiter körül.

Július 17-én született

1714 Alexander Gottlieb Baumgarten német filozófus és esztéta, az esztétika tudományának úttörője
1763 John Jacob Astor amerikai üzletember, szőrmekereskedő, az első amerikai milliomos család alapítója
1844 Wartha Vince kémikus, műegyetemi tanár, az eozin felfedezője, amellyel a pécsi Zsolnay porcelángyárat világhírűvé tette

Tanulmányait a budai politechnikumban kezdte, majd a zürichi műegyetemre iratkozott be, ahol 1864-ben vegyészi oklevelet nyert. 1865-ben Heidelbergben Bunsen mellett dolgozott; itt kapta bölcsészdoktori oklevelét. 1865–67 között Zürichben tanársegéd, majd egyetemi magántanár volt. 1870-től 1897-ig a műegyetem könyvtárát is vezette, fejlesztése terén elévülhetetlen érdemei vannak. Az 1909–10-es tanévekben a műegyetem rektora volt. 1912-ben nyugalomba vonult. A hazai szenek elemzésével elsőnek határozta meg a gázgyártásban hasznosítható szénfajtákat. Ipari- és ivóvízelemzéssel is foglalkozott; vízvizsgálati módszere ma is használatos. Hazánkban az elsők között ismerte fel a fotográfia szerepét a tudományokban; maga is fényképezett, és az amatőr fényképészeti mozgalmak támogatója volt. Legjelentősebb felfedezése az agyagiparban a gubbiói fémlüszter máz évszázadokon át keresett gyártási titkának megfejtése. 1904-ben állami megbízásból újjászervezte a herendi porcelángyárat. Forrás: OSZK

1888 Samuel Josef Ágnon Nobel-díjas izraeli író
1888 Füst Milán Kossuth-díjas író, költő, drámaíró, esztéta. További részletek az OSZK honlapján.
1894 Georges Lemaître belga katolikus pap, elméleti fizikus, matematikus, csillagász, kozmológus, az ősrobbanás-elmélet atyja
1899 James Cagney Oscar-díjas amerikai színész
1912 Kovács Pál hatszoros olimpiai bajnok kardvívó
1913 Roger Garaudy francia író, filozófus
1913 Hazai Kálmán olimpiai bajnok vízilabdázó, úszó
1914 Tolnay Klári kétszeres Kossuth-díjas színésznő
1919 Krúdy Zsuzsa író, újságíró, sajtótörténész, Krúdy Gyula lánya
1920 Kárpáti Rudolf hatszoros olimpiai bajnok kardvívó
1921 Szenes Hanna költő, az ellenállási mozgalom mártírja
1923 John Cooper brit motortervező, a Mini Cooper alkotója
1925 Nagy László Kossuth-díjas magyar költő, műfordító. Az OSZK honlapján többet is olvashatunk róla.
1939 Spencer Davis angol rockgitáros
1939 Szajed Ali Hamenei, Irán vallási vezetője
1942 Kósa László Széchenyi-díjas etnográfus, történész, akadémikus
1947 Kamilla brit királyné
1949 Nagy Gábor Munkácsy Mihály-díjas festőművész
1950 Ligeti Erzsébet Széchenyi-díjas kutatóorvos, akadémikus
1952 David Hasselhoff amerikai színész, énekes és dalszövegíró
1954 Angela Merkel német politikus, 2005–2021-ben kancellár
1958 Vong Kar-vaj Európai filmdíjas hongkongi filmrendező
1974 Märcz Tamás olimpiai bajnok vízilabdázó, edző, 2017–2022 között szövetségi kapitány
1959 Kovács András Ferenc Kossuth- és Babérkoszorú díjas költő, esszéíró, műfordító
1973 Bozsó Péter színész
1982 Vásáry André operaénekes, a 2009-es Csillag Születik tehetségkutató műsor felfedezettje
1989 Verrasztó Evelyn Európa-bajnok úszónő

Július 17-én halt meg

855 IV. Szent Leó, a 103. római pápa, a Vatikán-dombot körülvevő Leó-falak építtetője
1399 Szent Hedvig lengyel királynő, Nagy Lajos magyar és lengyel király legfiatalabb lánya
1588 Szinán pasa török építész, az isztambuli Szulejmán-mecset építője
1603 Székely Mózes erdélyi fejedelem
1790 Adam Smith skót közgazdász
1793 Charlotte Corday francia arisztokrata, Jean-Paul Marat jakobinus forradalmi vezető gyilkosa
1851 Egressy Béni színész, író, zeneszerző, a Szózat megzenésítője
1864 Szalay László politikus, jogász, történész, akadémikus, a magyar történettudomány egyik megalapozója 
1894 Charles Marie René Leconte de Lisle francia költő, akadémikus, a parnasszisták vezére
1913 Friesenhof Gergely, a magyar agrometeorológia megalapítója

Bécsben jogi, Magyaróváron gazdasági tanulmányokat folytatott. 1872-ben kezdett meteorológiával foglalkozni nedanóci birtokán, és az itt létesített kis megfigyelőállomást fejlesztette később az ószéplaki Nyitra-völgyi obszervatóriummá. Talajhőmérsékleti és sugárzási megfigyeléseivel az agrometeorológia alapjait rakta le hazánkban. Sikerült elérnie egy helyi észlelőhálózat és gazdászegyesület létrehozását is. 1883 és 1913 között szerkesztette az Időjárási naptárt, 1888-ban megalapította Laubfrosch (Levelibéka) címen az első meteorológiai szakfolyóiratot. Értékes szakkönyvtárát és műszereit a Meteorológiai Intézetre hagyta. Forrás: OSZK

1918 II. Miklós, az utolsó orosz cár
1944 Jane Haining skót presbiteriánus missziós nővér, vértanú, a vészkorszakban magyar zsidó gyerekek mentője
1947 Raoul Wallenberg svéd diplomata, a vészkorszakban a magyar zsidóság mentője
1959 Billie Holiday amerikai jazzénekesnő
1967 John Coltrane Grammy-díjas amerikai jazzmuzsikus, szaxofonos
1998 Lamberto Gardelli olasz karmester
2004 Kertész László Jászai Mari-díjas rendező, érdemes művész
2005 Edward Heath brit konzervatív politikus, 1970–1974-ben miniszterelnök
2009 Walter Cronkite amerikai televíziós újságíró, a CBS News legendás műsorvezetője
2009 Leszek Kołakowski lengyel filozófus, író
2013 Bartl József Munkácsy Mihály-díjas festőművész
2019 Andrea Camilleri olasz író, rendező, forgatókönyvíró
2021 Fülöp Ferenc Széchenyi-díjas kémikus, gyógyszerkutató, akadémikus
2023 Lator László Kossuth-díjas költő, esztéta, műfordító, a nemzet művésze

#eztörténtma